Elke ondernemer wil natuurlijk graag een positieve indruk achterlaten. Het is tegenwoordig ook steeds meer de kunst hoe je dat onderscheidende stukje goed terug kunt laten komen. We beschrijven daarom graag een aantal bewezen successen met betrekking tot verpakkingen.
Als winkelier of webshop eigenaar wil je indruk maken. Stiekem hopend op een complimentje wanneer je jouw product overhandigd als deze mooi of netjes is ingepakt. Het geeft al aan dat het met name aankomt op gevoel. Nu kan jij daar ook goed op inspelen. Laat verpakkingen bedrukken in jouw huisstijl of met logo. Zo kun je de kleuren van jouw huisstijl terug laten komen op de verzenddoos of op de tasjes die je laat bedrukken. Zo vallen deze al meer op dan de standaard kleuren zoals kraft of wit.
Zorg altijd voor passende verpakkingen. Je wilt niet dat je product in een doos of tas de ruimte heeft om te schuiven met eventuele beschadigingen als gevolg. Meet dus goed uit hoe groot je verpakking is en of jouw product daarin past. Vul de rest op met oude kranten of opvulmateriaal. Raadpleeg een leverancier om je goed te adviseren over de juiste verpakkingen.
De finishing touch van de verpakking begint met op het oog een simpele sticker. Gebruik stickers op rol bij de kassa om snel stickers van de rol te halen om je verpakkingen af te sluiten of te verzegelen. Je kunt deze volledig in jouw eigen huisstijl laten drukken in verschillende vormen en formaten. Afhankelijk van je bedrijf kun je er leuke cadeau accessoires mee vastplakken zoals takjes of andere sierlijke elementen.
Naast je logo kun je er ook specifieke acties, kortingen of zelfs een QR-code op laten drukken. Het is de ideale kans op een terugkerende bestelling wanneer je klanten dit zien. Zo kun je de stickers ook multifunctioneel inzetten, als verzegeling en om een actie te communiceren. Daarnaast is het ook een manier om je klanten naar je website te sturen om daar een ander, exclusiever aanbod te tonen. Met je online marketingcampagnes kun je hier ook weer op doorpakken om zo een mooie wisselwerking te creëren tussen je online en offline promoties.
Het is ook een idee om een verwijzing te maken naar een eventuele spaaractie of thema’s te gebruiken. Het is de uitgelezen kans om je verpakking extra op te fleuren en op te laten vallen en daarnaast een promotionele actie te delen. Denk aan producten die in supermarkten worden verkocht, waarbij je spaarpunten kunt verdienen.
Twijfel je om zelf aan de slag te gaan met jouw feestelijke verpakking of goodiebag, schakel dan professionele hulp in. Een vormgever kan met je meedenken en je van een goed advies voorzien dat past bij jouw huisstijl. Tevens de uitgelezen kans om na te denken om meer promotionele uitingen te laten ontwikkelen voor in de winkel of juist online. Op die manier ontstaat er een duidelijke lijn in de manier van communiceren met (potentiële) klanten. Dat zal naar verloop van tijd ook opvallen en gewaardeerd worden. Het kan zelfs betekenen dat klanten daar juist voor terugkomen.