Wanneer je een beurs bezoekt, kom je vaak thuis met wat foldermateriaal van goederen of diensten waarvoor je aandacht toonde. Maar de kans is groot dat je ook wat kleine cadeautjes in ontvangst hebt mogen nemen. Het zijn meestal handige gebruiksvoorwerpen die voorzien zijn van een logo en/of tekst, bedoeld om de aandacht op een bepaald merk te blijven vestigen. De bedrukte balpen is bijvoorbeeld al vele decennia een geliefd weggeefartikel, met daarop bijvoorbeeld het logo en de website of het telefoonnummer van het bedrijf waarvan je het ding kreeg. Maar echt origineel is een pen natuurlijk niet meer. Gelukkig zijn er nog heel wat andere opties.
Aanstekers nog altijd populair
Je zou denken dat de aansteker aan populariteit heeft verloren, omdat we tegenwoordig streven naar een rookvrije generatie. Maar het tegendeel is waar, want een aansteker gebruik je natuurlijk niet alleen om rookwaren mee aan te steken. Thuis maak je het gezellig in de woonkamer door wat kaarsen te branden, maar ook die zul je moeten aansteken. Een aansteker blijft dus een handig gebruiksartikel, daarom laten bedrijven nog steeds heel wat aanstekers bedrukken met hun logo om ze vervolgens te verspreiden als een miniatuur van een reclamebord, dat mensen overal bij zich dragen.
De waterfles als reclamezuiltje
Ook in de markt van de relatiegeschenken zijn er bepaalde trends waarneembaar. Sinds een aantal jaren worden we er frequent op geattendeerd dat we voldoende water moeten drinken om gezond te blijven. Waarschijnlijk heb je zelf ook wel een waterfles in huis, die je kunt meenemen als je een dagje weg gaat. Dergelijke flessen zijn om meerdere redenen een geliefd artikel geworden om te laten bedrukken met bedrijfsgegevens. Zodra jij jouw waterfles ergens tevoorschijn haalt, zien ook de mensen in jouw omgeving de boodschap die erop staat. De kans is groot dat dit steeds andere mensen zijn. Bedrijven laten waterflessen bedrukken met de bedoeling hun merknaam nog breder te verspreiden en slagen daarin goed in.
Verschilde categorieën relatiegeschenken
Je kunt relatiegeschenken in verschillende categorieën indelen. Op de eerste plaats zijn er de promotionele artikelen die bedrijven weggeven zonder dat ze er in eerste instantie iets voor terugkrijgen. Je ziet deze weggevertjes op beurzen, in winkelcentra, enzovoort. Zo’n artikel heeft meestal geen grote waarde. Anders wordt het wanneer je een bestaande klant of medewerker van een bedrijf bent, die relatiegeschenken hebben vaak een hogere aanschafwaarde.